درباراه روغن ها

تاریخچه روغن،انواع روغن و خواص روغن ها

 

در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه روغن،انواع روغن و خواص آن را مورد بررسی قراردهیم.در قدیم روغن هایی که از حیوناتی مانند نهنگ، گاو و خوک و همچنین از منابع گیاهی بدست می امدند برای روانکاری چرخ های ارابه ها مورد استفاده قرارمیگرفتند اما این روغن ها به دلیل مقاومت بسیار پایینی که داشتند به سرعت فاسد و تجزیه میشدندو استفاده از ان ها محدود بود.

باپیشرفت صنعت و سخت تر شدن کارها نیاز  به روغن های جدیدتر بیشتر احساس   میشد تا بتوانند اصطحکاک بین قطعات را کاهش دهند .سرانجام در سال 1883با استخراج نفت و پیشرفت آن روغن های نفتی تولید شده جایگزین روغن های چرب گردیدو امکان استفاده از روغن های صنعتی در روغن کاری مقدور شد و در نتیجه استفاده از روغن های چرب منسوخ شد.

با پیشرفت صنایع نیاز به روغن های با کیفیت احساس میشد در ابتدا برای افزایش کیفیت روغن ها و طول عمر ان ها از مواد افزودنی استفاده می کردند اما با پیشرفت تکنولوژی و صنایع و دست یابی بشر به کرات و سیاره های دیگر از روغن های مصنوعی که با فعل و انفعالات شیمیایی بدست می ایند و قادر به تحمل درجه حرارت بالا و فشار های زیاد و طول عمر بالا است استفاده کردند.

و همچنین امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور انرژی هسته ای از روغن ها و گریس های مخصوصی برای روانکاری ﺭﺍﻛﺘﻮﺭﻫﺎﻱ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ , ﺣﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪﻫﺎ, ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺳﻴﺴﺎﺕ و سایر ماشین ها در این زمینه استفاده می کنند.

 

انواع روغن

روغن سیالی است که کاربرد های بسیار مختلفی در صنایع دارد اما به خاطر ماده ی مشترکی به نام روغن پایه که در تمام روغن ها وجود دارد مردم فرق بین ان ها را نمیدانند و گمان میکنند همه ی آن ها یک کالا است.

امروزه با پیشرفته تر شدن روغن ها به خاطر وظایف زیادی که انجام می دهند نمیتوان انها را روانکننده خواند زیرا وظایف زیادی علاوه بر روانکنندگی را روغن ها برعهده دارند و انواع روغن ها عبارتند از :

روغن های روان کننده (Lubricants Oil) که شامل :

الف)روغن های موتور (Motor Oils)

ب)روغن های توربین (Turbine Oils)

پ)روغن های دنده (Gear Oils)

ت)روغن های صنعتی (Industrial Oils)

2) روغن های انتقال حرارت Heat Transfer Oils))

3) روغن های انتقال قدرت (Hydraulic Oils)

4) روغن های خنک کننده تراشکاری Coolant Oils))

5) روغن های محافظ (Protecting Oils)

6) روغن های عایق کننده (Insulation Oils)

7) روغن های عملیات حرارتی و ابکاری (Quenching Oils)

8) روغن های عملیات نورد و شکل دهی فلزات

9) روغن های فرایندی شامل:

        الف) روغن های فرایند نساجی

        ب) روغن های فرایند لاستیک

        پ)روغن های فرایند چرم

        ت) روغن های فرایند کنف و …

 

روانکاری چیست :

روانکاری دانش تسهیل حرکت نسبی سطح ها در تماس با یکدیگر میباشد و روانکار ماده ای است که بین دو سطحی که نسبت هم در حال حرکت هستند قرارمیگیرد و باعث کاهش اصطحکاک ان ها میشود.

وظایف روغن های روانکار

1) روان کنندگی و کاهش اصطحکاک

2) جذب و انتقال حرارت و کنترل دمای قطعات

3) آب بندی بین قطعات

 4) جلوگیری از خوردگی قطعات

5) جلوگیری از ایجاد لجن در موتور

6) شستشو و تمیزکردن قطعات

7) صرفه جویی در مصرف انرژی

8) بالا نگه داشتن قدرت و راندمان موتور

9)جلوگیری از زنگ ضدگی و خوردگی

10)کاهش توان موردنیاز

 

و مزایای استفاده از یک روغن مرغوب میتواند موارد زیرباشد:

1) افزایش طول عمر مفید قطعات

2) کاهش قیمت تمام شده تولیدات

3) کاهش هزینه های نیروی انسانی برای تعمیر ماشین ها

4) کاهش توان مصرفی

 

خواص ضروری روغن های روان کنننده:

یک روغن روان کننده خوب باید خواص زیر داشته باشد تا بتواند به خوبی وظایف خودرا انجام دهد:

    • از گرانروی(Viscosity)ویسکوزیته مناسبی برخوردار باشد .
    • شاخص گرانروی یا (Viscosity Index) به اندازه کافی بالایی داشته باشد.
    • مقاومت در برابر اکسیداسیون و تجزیه شدن
    • مقاومت دربرابر خوردگی و زنگ ضدگی
    • سفت نشدن در سرما
    • در برابراتش گرفتن مقاوم باشد.
    • خاصیت ضد فرسودگی داشته باشد.

 

  Viscosity: ﻣﻘﺎﻭﻣﺘﻲ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺭﻭﻏﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫـﺪ ﻭﻳـﺴﻜﻮﺯﻳﺘﻪ  ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﻴﺸﻮد.

اکثر این خواص در تمامی روغن ها دیده میشود اما ممکن است در بعضی از روغن ها اولویت بالاتری در مورد برخی خواص داشته باشند مثلا روغن هایی که در موتور های بنزینی و دیزلی مورد استفاده قرار میگیرند باید دارای خواص پاک کنندگی مناسبی داشته باشند اما روغن هایی که در توربین های بخار مورد استفاده قرار میگیرند نباید مواد پاک کننده داشته باشند زیرا باعث ایجاد امولسیون و جدانشدن اب از روغن میشود.

روغن هایی که در ترانسفورماتور ها هم مورد اسفاده قرارمیگیرند باید تا حد زیادی در برابر الکتریسیته از خاصیت عایق بهره ببرند و روغن های هیدرولیک هم باید مقاومت مولکولی بالایی برای تحمل فشار های بالا داشته باشند و افزودن تمام این خاصیت ها به روغن با استفاده از مکمل هایی به نام (Additive) به روغن ها اضافه میشوند تا بتوانند بهتر در ماشین ها وظایف خود را ایفا کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *